Township, fabriek, museum en Sardinia bay - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu Township, fabriek, museum en Sardinia bay - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu

Township, fabriek, museum en Sardinia bay

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

27 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vorige week en deze week loop ik op stage met Martlie mee. Zij is 23 jaar en haar ouders wonen in Jeffrey’s bay en hebben ook een kamer in een flatgebouw waar ze af en toe vertoeven.
Woensdag ben ik met Magda (dietiste) naar de township en Uitenhage geweest. Zij gaat elke woensdag met een groep vrijwilligers vanuit de kerk naar de township. Dit project loopt al 4 jaar, en ze leren de ouders hoe ze een moestuin moeten houden en hoe ze het moeten verbouwen
Het begint met een zang en dansje, en bidden tot God. Zelfs ik werd nog bedankt dat ik als Nederlander aanwezig was, ze waren wel blij dat ik mee kwam helpen. Daarna gaan vrijwilligers spelen met de kinderen en 2 andere leggen dingen uit aan de volwassenen.
Na wat gespeeld te hebben gingen we lunch uitdelen. Eerst werden de handjes gewassen en moest iedereen in een rij gaan zitten. Elk kind en volwassene kreeg 1 boterham met pindakaas, fruitstuk en een zakje chips.

Het is een mooi project en hopelijk kan ik ook nog iets betekenen. Ga nog informeren wat ik zou kunnen bijdragen aan dit project. Ik ga zeker nog een keertje mee met Magda. :)
’s Avonds was de finale van Champions League en heb met wat Nederlanders in het sportcafé in het casino gekeken. Het hele café zat bomvol en het was een big happining! Iedereen juichen en riep ‘Van de Sar’.. haha.. waarachter ik riep ‘Holland’. Hopelijk wordt het EK daar ook op groot scherm afgespeeld, zodat we er allemaal als oranje idoten kunnen genieten!! :D

Donderdag ben ik met Martlie naar de fabriek geweest waar ze autostoelen maken. Hier hebben we samen patiënten behandeld en daarna zijn we naar het volkswagen-museum geweest die ook in Uitenhage staat. Ben ook met Herbie op de foto geweest. Op weg naar haar moeder’s huis hebben we in een coffeeshop wat heerlijke koffie en een taartje gegeten. Ik vertelde ze al dat ze in NL niet om een coffeeshop moesten vragen... haha. :) ik maar uitgelegd dat je daar dus drugs kan krijgen. Daarna bij haar moeder in Uitenhage langs geweest die vervolgens mee ging naar PE. Haar vader zou ook naar PE komen en we hebben daar gegeten en gepraat.

Zaterdag ben ik met Rik naar Sardinia bay gegaan en daar genoten van het strand en de witte duinen. Daarna zijn we naar zijn huis gegaan ( hij woont in een township in Walmer) en heb ik kennis gemaakt met zijn gastgezin. Wel raar dat je zo door een township rijdt en alleen maar ‘black people’ ziet. Heb niet echt ‘coloured people’ gezien. Die zag je dan wel weer in Uitenhage township.
Voor de mensen die ongerust zijn over die rellen in ZA, die zijn niet in PE en omstreken – alleen nog ver weg in Capetown en Jo’burg.
Daarna met wat mensen van Khaya uit eten geweest in PE en naar het casino gegaan. Je ziet genoeg mensen met pols-bracen, of te wel echt verslaafde mensen die hopen geld te winnen. Zelf heb ik nog niet gegokt, bang dat ik het leuk ga vinden :) en dan mijn geld ga verspillen!

Zondag naar een markt geweest op de boulevard in PE. Hier verkopen ze elke zondag afrikaanse beeldjes van hout en steen, sieraden, canvas-doeken met schildering erop, kleren en nog veel meer...
Ik heb al 1 mooi canvasdoek gekocht waar ik al superblij mee ben. Hoe ga ik toch al die spullen meenemen in het vliegtuig bedacht ik me!! ‘Nee glad nie’.
Maar daar ga ik me nu nog niet druk over maken!

STAGE
Deze week wordt een drukke week. Heb 10 eigen patiënten en die moet ik ook nog deels voorbereiden. Ik heb ze wel allemaal al een keer gezien, dat maakt het wel wat makkelijker.
Vandaag ook nog een hydrotherapie-les geven, dus weer lekker rondspartelen! :)
Gister is mijn rug ingetapt met kinesiotape, had toch wel weer last van mijn spieren in de onderug. Nu had ik 2 knalroze banen over mijn rug lopen. Supermooi !! :D
Helaas lagen die er vanochtend er al af. Misschien toch maar een ander kleurtje kiezen!

Dikke kus en knuffel,
nicole

• 27 Mei 2008 - 07:26

Eva:

Heey stoertje!

Ik ben trots op je hoor meis, doe je goed!!! Fantastisch wat je daar allemaal meemaakt. Hou je taai!

Kusss vanuit Utrecht AvD

• 27 Mei 2008 - 07:31

Mark:

Hey Nicole,
    Weer een leuk verhaal van afgelopen week, knap dat je iedere week het volhoud!
    Zijn je mooie strips los van je rug, stonden je net zo cool haha :D. Worden ze nu vervangen ?
    Gezellig dat je gisteren avond langs kwam, spreek je snel weer!!

Groeten,
    Mark

PS: Heb weer 2 kaarten ontvangen vandaag met de post;)

• 27 Mei 2008 - 07:42

Lor:

Wat ontzettend gaaf en mooi dat je in de township's mag werken, is vast heel dankbaar werk! Leuk dat je met je stage ook veel op pad ben, zo zie je nog eens wat van ZA!

Grappig dat er toch nog zo veel nederlanders zijn daar, wel gezellig voor het EK!

Liefs

• 27 Mei 2008 - 08:55

Merit:

Hey meis!
    Leuk dat meelopen met Martlie, weer heel anders dan in de praktijk zitten (werken;)).
    Haha had je maar zo een koffer als in de film Mary Poppins, dan kon alles mee!
    Mijn vader heeft laatst ook die tape op zijn bovenbenen gehad, om de spanning in de spieren te verminderen.. hij had meteen al effect. Helpt het bij jou?
    Nou meis, mailen weer snel!
    Liefs XXX

• 27 Mei 2008 - 09:14

Jes:

heej meis!
    wat maak je toch een mooie dingen mee :D
    Geweldige foto's ook, geniet er van!
    Hoop dat het snel wat beter gaat met je rug, ook zonder tape-strepen ;)

Kus Jes

• 27 Mei 2008 - 11:58

Ansie:

ik maak me wel een beetje ongerust ook al zijn die onlusten nog ver weg.Wat je hier allemaal ziet op tv van johannesburg en cape town dat wil je niet weten ik hoop niet dat dat jou kant op kom.Wel leuk voor je dat je in het towship mag werken Jammer dat ik net je telefoontje heb gemist. Ik moest even naar de stad om een cadeautje te kopen voor geurt en Chris Siccama Geurtis aan de spataderen geholpen en Chris heeft uitval met zijn rechterbeen hij krijgt morfine voor de pijn en hij kan niet meer op zijn been staan en hij krijgt neurologische onderzoeken om te kijken waar het vandaan kom. Ik zal je vanavond proberen te bellen om 20.00 uur dag drupke ik hou van je xxxxxxxxxxxxxxjes mama

• 27 Mei 2008 - 12:03

Papa:

Heej Nicole,
    Coole foto's van de township.
    Leuke film van Herbie maar jij heb hem aangeraakt !
    Jouw huis ziet er wel mooi uit zeg.
    Veel plezier nog deze week.

Papa

• 28 Mei 2008 - 07:43

Ellie:

Wat doe je toch weer veel goede en mooie dingen. Super zo'n project! Wat een leuke kinderen! Mmmm en die duinen!

Liefs, Ellie

• 28 Mei 2008 - 08:30

Jen:

Hey meisie,

Wat een mooie auto'tje!!! Zal vast heel cool zijn om daarin te mogen rond toeren :-)

Gaaf ook wat je in township hebt gedaan.. Heel dankbaar werk :-)

Stoer dat je 10 eigen patienten hebt, hebben ze allemaal verschillende beelden?

Binnenkort basrst de oranje gekte weer toe ja.. bepaalde wijken in Utrecht (zoals Sterrenwijk) zijn echt KNAL oranje, haha.

Succes!
    kus

• 28 Mei 2008 - 20:55

Marinka:

Hee meis,
    ik lees je verhalen elke keer, en zal nu eens een berichtje plaatsen! Wat een geweldige foto's en belevenissen! Geniet ervan, hier in NL valt het tegen ;)

Heel veel plezier en succes nog, en ik hou je in de gaten ;)

XX Marinka

• 29 Mei 2008 - 12:46

Anneke:

Hey zussie, sorry het duurde even voor ik doorhad hoe de nieuwe layout van waarbenjij.nu werkt. Gewoon even naar beneden scrollen ....
    Wat een leuke foto's en wat een ontzettende schattige kids! So cute! Het ziet er inderdaad wel een beetje armmoedig uit. Lijkt me best heftig om daar rond te lopen.
    Ik ga alweer bijna naar huis, minder dan 2 weken.... snik snik.
    Oja, en goed hé dat mama is geslaagd voor de rijtest! En dat ik mijn scriptie mag inleveren! Bachelor diploma is practisch in the pocket!!! Yoehoe!!!!
    Hele dikke kus uit Edinburgh
    je grote zus

• 01 Juni 2008 - 15:19

Wilma En JanWillem:

Beter laat dan nooit! Hier een late reaktie van ons want we zijn twee weekies op vakantie geweest. Niet zo ver weg als jij, maar een weekje naar Bergen aan Zee en daarna een weekje naar Duitsland. Daar hebben we s'nachts een keer hagel gehad, nou ja.....in mei!!
    Ik zie aan jou shirtje dat het daar lekker weer is ( en het is toch winter daar?)Lijkt me heel leuk om een project mee te doen, geeft zeker een voldaan gevoel? Fijn om weer te lezen dat het goed met je gaat, houden zo. We blijven lezen.....
    lieve groetjes van ons

• 06 Juni 2008 - 17:53