week 6 Hogsback – land van de elfjes - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu week 6 Hogsback – land van de elfjes - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu

week 6 Hogsback – land van de elfjes

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

20 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vrijdags 16 mei vertrokken rond 10 uur ‘s ochtends bij Martijn richting Hogsback!
In het vooruitzicht dat we 4 uur moesten rijden, moesten we toch nog onderweg een keer extra stoppen om te plassen – bij een tankstation langs een hek en dan in een smalle gang was ergens een wc te bekennen!! Hoe blij je wel niet kan zijn met een wc.
Tijdens de rit door de bergen hadden sommige auto’s ( 3 van de 5 ) toch wel moeite met de steile hellingen dus moesten af en toe toch terug schakelen naar de 3. Constant het gaspendaal vol ingetrapt, en daar gingen we!
Aangekomen in Hogsback gingen we lunchen en daarna gingen we met 2 auto’s een ritje maken door het stadje. De weg zat vol met kuilen en hobbels, dus je kon niet echt bepaald hard rijden. Toch weeer het gevoel dat je in een 4x4 wagen zit! :) Er kwamen meteen van de mannetjes met zelfgemaakte zwijnen en paarden van klei achter de auto aangerend.
Uiteindelijk kwamen we bij een mooi uitkijkpunt op een open vlakte en later bij een soort bos. We hebben hier even genoten van het uitzicht en de mooie zon achter de bergen.
We zaten in een backpackers huis, die voor ons was afgehuurd omdat we met 24 mensen waren. We hadden een keuken, 2 badkamers met wc en een grote woonkamer, een ruime ‘tuin’ met uitzicht op de 3 bergen van Hogsback.
’s Avonds in de backpackers-café kregen we chilli concarne met couscous, salade en brood. Een flesje bier koste 10 R ( 80 cent ) en een shotje 8 R. Ik had nog gevraagd of ze een ‘stuiterbal’ hadden maar helaas! Geen sambuca en blue curacao aanwezig. Marieke en Saar; dan toch maar weer in NL een shotje, want daar heb je ze wel!!
Mocht ik ergens nog een bar tegenkomen die ze wel verkoopt, dan drink ik er eentje op jullie! :D
Vervolgens was er in de bar een tafelvoetbal-ding waar ik vervolgens > 15 potjes heb gespeeld. Bleek ik achteraf een talent te zijn, had maar 1 potje verloren!!
Dus kom maar op, here is Nicole!!
Terug in het huisje heb ik met 2 afrikanen die ook mee waren aan een waterpijp gelurkt met een caramel smaakje. Alhoewel ik geen caramel proefde was het wel grappig om te doen. ( leek op de waterpijp toen in Egypte).

Zaterdag zijn we na het ontbijt (en er sprongen aapjes van tak naar tak in onze tuin) een hiking-trip gaan doen van 5 uur. We begonnen met een grote groep, waarna we uiteindelijk zijn gesplits in kleinere groepjes. Heb 3 watervallen gezien die steeds groter en mooier werden. We liepen, kropen, stuiterde en gleden door het bos om de route te blijven volgen. Nadat we uit het bos kwamen moesten we nog een uurtje terug naar het backpackershuis lopen, onderweg hebben Rik en ik nog zo’n zwijn van klei gekocht, die helaas de reis naar huis geen eens heeft overleeft. Na wat krassen op mijn armen kwam ik weer veilig aan bij het backpackershuis. :)
’s Avonds in het backpackers-café hadden ze 2x een film opgezet, ze hadden namelijk genoeg van de zooi die we de vorige dag hadden gemaakt, haha. De barmannen waren zelf ook behoorlijk dronken en konden niet eens meer goed functioneren.


Zondagochtend was ik al om 7.30 uur op, en heb nog een stukje van de zonsopkomst kunnen zien. We zouden rond 13 uur vertrekken richting PE, en hebben met Yanto, Suzette, Laurie, Noah, Rosa en Martijn nog een tochtje gemaakt door Hogsback met zijn Landrover. We kwamen uit bij ‘the edge’ hebben hier ook genoten van het uitzicht, vervolgens nog langs een pottery en kaarsenhouder-maker gegaan.
Weer terug in het huis hebben we nog even genoten van het lekkere zonnetje en na de lunch zijn we in de auto gestapt! Nicole op een 4 uur rijdende tocht – ( ging beter met de rug dan verwacht) was wel verdacht stil in de auto. Iedereen was moe en ging lekker tukken. Ondertussen heb ik genoten van het uitzicht en ze veilig thuis gebracht!

Stage:
Vorige week heb ik met Werner meegelopen. Hij is een pilates-leraar en nu merkte ik wel het verschil met ‘fysio-pilates’ en echte ‘ pilates’. Hij heeft me ook even onderzocht en me wat oefeningen gegeven voor mijn rug. Met mijn rug gaat het stukken beter vergeleken met toen ik wegging uit NL. Ik heb al iets minder een holle rug en kan mijn rug al in een neutrale postitie houden. Dus ik ben ook voor mijn eigen ‘posture’ bezig!
Het zou helemaal tof zijn als ik bij terugkomst mijn tenen weer zou kunnen aanraken zonder rugpijn ( en dat mijn hamstrings langer zijn)!


Maandag weer een lange dag gehad. ’s Ochtends een patiënt gehad die ik de volgende keer alleen moet behandelen. Goed opgelet dus, en moet een programma bedenken voor schoudergordel! Dus moet nog even voor vrijdag aan de studie.
Deze ochtend had ik ook een patiënt die ik nu alleen moet behandelen. Zij heeft 11 jaar geleden een hersenoperatie gehad en is hemiplegisch. Ben een nieuw looppatroon aan het aanleren!
Ook heb ik een eigen case-studie, patiënt met Guillian-barré. Hier ben ik ook druk in de weer mee. Vervolgens nog een eigen patiënt die ik vanaf nu alleen mag behandelen.
Ook kom in nog steeds bijna dagelijks in het ziekenhuis om patiënten te behandelen. Soms mag ik het alleen doen en het gaat echt prima met het communiceren. Eva je had toch gelijk! Engels gaat nu steeds beter en je gaat idd vanzelf al engels praten. Soms als ik iets opschrijf in mijn boekje voor stage is het al engels, terwijl het gewoon voor mezelf is, en net zo goed in het NL kan schrijven.

Woensdag ga ik naar een township met de dietiste mee. Zij doet daar vrijwilligers werk en wilde graag mee. Nu heb ik toch de kans om het eens van dichtbij te zien!

Ik mis jullie!
Gezellig een bakkie koffie en een ‘feel good movie’ gaan we zeker doen als ik thuis ben.

Mama, je pakketje is aangekomen! Heb een afhaalbericht gekregen, dus ga hem snel ophalen. Ben benieuwd wat erin zit!
Fijn om te horen dat je weer meer mag gaan werken! Zet hem op, en hopelijk mag je weer binnenkort auto rijden!

Papa, succes met de tuin en werkkamer! Heb je nog de goede verf gevonden?!
Er zijn mensen hier in Afrika die het heel raar vinden, maar toch doe ik het...... groetjes en knuffel aan Kaya!

Zussie, veel succes nog in Schotland! Geniet nog van het land en je uitstapjes want de tijd vliegt voorbij.

Verder gaat het baie goed hier, baie sleg van die ringworm. Maar niks nee nie dat ek spanning krijg.

Kusjes en knuffel voor jullie!!!!



  • 20 Mei 2008 - 07:46

    Ellie:

    Super zo'n hikingtocht in de bergen!!!Lijkt me geweldig. Wat vreselijk goed van je dat je al zoveel patienten behandelt! Fijn voor je. Ben keitrots. Teun krijgt screening bij kinderfysio voor een betere schrijfhouding, (teveel spanning)nog tips? Nou meidje, werkze en have fun!

    Soentjies Ellie

  • 20 Mei 2008 - 08:24

    Merit:

    Eindelijk weer een berichtje van mij!
    Echt zo gaaf wat je allemaal doet in Afrika! Leuk dat je ook zo veel mensen leert kennen daar via khaya. Altijd gezellig. Echt ook goed van je rug! Leuk dat je nu langzamerhand ook je eigen patiënten krijgt, wel spannend! Maar je kunt het! :D
    Nou meis ik mis jou ook hoor! Die gezelligheid enzo! In september gaan we dat helemaal goed maken! Pizza maken, filmpje, stappen, terrasje, park-eten!
    Haha
    Nou meis genietse nog en spreek je snel!
    Liefs XxX

  • 20 Mei 2008 - 08:25

    Marieke:

    nicole wat een drama geen stuiterbal??!
    nou goed genoeg anders daar he! dus die stuiterbal doen we hier wel weer eens! Je verhalen klinken heel ged! dus nog veel plezier daar!
    kus

  • 20 Mei 2008 - 08:41

    Lor:

    Wat een leuke dingen doe je allemaal, super leuk dat je zo veel onderneemt! Relaxt dat het wat beter gaat met je rug, is toch niet zo relaxt als je last hebt en dan lange dagen moet maken!
    Wel leuk dat je ook veel patienten zelf mag behandelen! Ben ook volop aan de scriptie!
    Dikke kus

  • 20 Mei 2008 - 09:11

    Jen:

    Hey lieve nicole,

    Wauw: klinkt echt super gaaf allemaal!!!

    En wat je zegt: de bakjes koffie mis ik ook wel hoor... maar dat halen we ruimschoots in als je weer terug bent!! Nu lekker genieten van het leven daar! :-D

    Hier ook alles goed, ik behandel deze week al mijn patienten alleen want Ate is op vakantie. Wel een verantwoordelijkheid, maar wel een hele leuke!

    Succes weer deze week en tot mails!

    Dikke kus

  • 20 Mei 2008 - 09:13

    Joris:

    hey! Gelukkig gaat het daar nog steeds helemaal goed!
    Keep up the good work!...en blijf leuke verhaaltjes schrijven!

    succes nog!

    groetjes!
    Joris

  • 20 Mei 2008 - 10:31

    Anneke:

    Hey zussie,

    Ik ben blij dat je je weer beter voelde en toch mee bent gegaan die bergen in. Dit had je inderdaad niet willen missen; wat een mooie foto's zeg! Mooie watervallen en die foto met jou op de 'edge'.....die is echt mooi, maar wel eng. Mama schrikt zich vast kapot.
    En wat super goed dat je al die patienten helemaal zelf mag behandelen! Wel een grote verantwoordelijkheid en veel werk lijkt me, maar ik ben heel trots, zussie!
    Gelukkig gaat het met je rug ook alweer beter, en als je terug bent moet je mij ook maar even helpen met mijn holle rug! Ik wordt er helemaal gek van.
    Ik heb ook nog wat goed nieuws: Scriptie is bijna af!! Vince gaat m vandaag nog eventjes doorlezen en controleren op fouten en dan mail ik m vanmiddag naar mijn begeleider! Joepie! Nou maar hopen dat ie m dit keer wél goedkeurd. Ach, duimen maar!

    Heel veel plezier nog daar! Ik ga nog eventjes twee tentamentjes maken, paar tripjes maken en dan moet ik alweer naar huis!!! Snik snik! Ik wil in Scotland blijven!

    Hele dikke kus
    je grote zus

  • 20 Mei 2008 - 16:10

    Papa:

    Heej Nicole,
    Weer een druk weekend dus. Mooie foto jij op 'de edge' ..
    Hier is ook alles ok met Kaya.
    Fijn dat het met je rug beter gaat.
    De foto's ( die je uploade ... )ga ik zo ff bekijken.
    Je beschrijving van het weekend is weer uitstekend of we er zelf bij waren !

    Groetjes xxxxx,
    Papa en Kaya

  • 20 Mei 2008 - 17:21

    Ansie:

    Fijn dat het zo goed gaat met je rug vooral op die slechte wegen daar, ook goed van je dat je niet wagenziek word.En wat een mooi uitzicht als jij daar zit op the edge.Ik hoop dat je het pakketje leuk vind. Volgende week moet ik een rijtest doen bij het cbr op 28 mei 13.15 als je tijd hebt duim maar voor me en anders steek maar een kaarsje op of een waxinelichtje. Morgen ga ik met wat collega's uit eten aan de rijnkade. En 31 juni gaan we met die collega van Wim chinees/indisch buffetten op Sonsbeek. De eerste EK wedstrijd is 9 juni.Dag drupke ik hou heel veel van je en ik ben apetrots op je.
    xxxxjes mama

  • 22 Mei 2008 - 14:07

    Ellen:

    Hey Nicole!!!

    Volgens mij mis jij ons niet:(....Zeilen was super!!! leuk maar we hebben niet zo'n mooie foto's als jij!!! Wat super gaaf die dieren allemaal!!! Ik ben JALOERS!!!

    Kussss

  • 25 Mei 2008 - 08:53

    Eva Schot:

    hey meis
    wat klinkt dat allemaal goed!! en die foto's! wat goed dat je engels zo lekker gaat! ben benieuwd naar de volgende avonturen
    wat goed dat je al eigen patienten hebt! zo ver ben ik nog niet hoor ga morgen maar eens aan casuistiek enzo beginnen ook al snap ik het nog niet.
    ik ga van de week mijn avonturen van brisbane op de site zetten!
    heel veel plezier
    liefs eva

  • 25 Mei 2008 - 13:05

    Rik:

    we gaan gewoon snel weer wat leuks doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Voorbereidingen voor reis door Zuid oost Azië

Actief sinds 09 Feb. 2008
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 29831

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 25 Januari 2014

Zuidoost Azië

06 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: