2 weekse rondreis door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu 2 weekse rondreis door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu

2 weekse rondreis door Zuid-Afrika

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Heej lieve mensen,

Hier ben ik weer met een verhaal!!
Ben gister namelijk weer aangekomen in Port Elizabeth van mijn 2 weekse reis door Zuid-Afrika met NomadTours!
16 Juli ben ik vertrokken met het vliegtuig naar Johannesburg. Aangekomen in Jo’burg ben ik met 2 Spaanse dames die ook de volgende morgen met de Tour meegingen naar Jo’burg City gegaan met een gids. We zijn naar African Museum en naar Constitution Hill geweest. Dit is een gevangenis waar we een rondleiding hebben gehad.
Daarna naar het hoogste punt in Jo’burg gegaan op een 55 verdieping uitkijkpunt.
De volgende morgen vertrokken we met 8 mensen vanaf mijn hostel ‘Fly inn’ naar de Blyde Canyon River! In de truck is plaats voor 23 mensen en dus hadden we ieder veel ruimte om het ons gemakkelijk te maken.
Na een 10 uur rit met 2 bezichtingen ( ook God’s Window) kwamen we aan in een mooie lodge vlakbij Kruger. Hier hebben we onze eerste dinner gehad van onze eigen kok op de tour. Jaja, een eigen kok, dus elke morgen ontbijt, lunch en dinner werd verzorgd!! Het enige probleem is, is dat het altijd lekker was en je teveel gaat eten. Verbaasd me niks als ik in die 2 weken 2 of 3 kilo ben aangekomen. Dus nu even terug in PE salade en vis eten..
Op deze tour heb ik een single suplement betaald, en dat houdt in dat ik dus elke dag een eigen kamer had met douche en wc.. superrelaxed!!! :)
Dag 2 van de tour vertrokken we vroeg richting Kruger National Park, helaas was het de hele ochtend bewolkt, maar gelukkig bleven we 2 nachten in Kruger en heb ik toch nog mooie foto’s kunnen maken van de dieren met mooi zonlicht!
Eerste nacht verbleven we in Skukuza Logde en de tweede nacht in Berg en Dal. ’s Avonds in Skukuza van 18 uur tot 21 uur heb ik een ‘night drive’ gedaan. ( want het is hier al donker om 18 uur) Hier hebben we o.a hyena’s, neushoorns, kudu’s en leeuwen gezien. De leeuwen waren met 8 man sterk een buffalo aan het oppeuzelen!! Hiervan heb ik ook een filmpje die ik zal uploaden.
Volgende ochtend om 4.30 uur opgestaan om een ochtenddrive te doen.. pff wat was het koud, donker en vooral vroeg! Maar altijd de moeite waard wanneer je veel dieren ziet. En niet te vergeten de mooie zonsopkomst rond half 7 – 7 uur. En uiteraard de BIG 5 gezien!!!! ( Olifant, neushoorn, buffalo, leeuw, leopard) :)

Dag 4 en 5 zijn we naar Swaziland gegaan. Collectie van stempels in paspoort is nu begonnen!! We zaten in een lodge wat Mlilwane heette en sliepen in Beehives hutten. Op het park waren loslopen impala’s, kudu’s, zebra’s, struisvogels, warthogs, nijlpaarden en krokodillen. Rare gewaarwording die dieren, zeker als je gewend bent dat er honden en katten rond je heenlopen en geen wilde dieren :)
’s Ochtends zijn we met de groep gaan paardrijden in de bergen voor 2 uur. Dit was wel heel erg mooi en zeker genieten van het uitzicht. ’s Middags een village bezocht en hebben uitleg gekregen over de gebruiken daar. We moesten ook nog met de kinderen zingen in Swali.
De koning van Swaziland mag elke jaar een nieuwe vrouw uitkiezen. Hij heeft nu al 14 vrouwen en in augustus is het weer zover en mag hij weer z’n jaarlijkse vrouw uitkiezen. Hier hebben ze een festival waar dan iedereen naar toe komt om hopelijk gekozen te worden door de koning.

Dag 6
Weer vroeg opgestaan om naar St. Lucia te vertrekken. Na een heel wat uren rijden in de truck kwamen we om 14 uur aan in St. Lucia en zijn we na de lunch met de ‘old man sealor’ op de boot een tocht gaan maken. Hier hebben we krokodillen en nijlpaarden gezien! ’s Avonds heb ik mijn foto’s op een CD laten zetten, want na 5 dagen had ik al 2G aan foto’s .. haha.. dus tja voor 20 Rand een CD is dan de beste optie. ( 1,80 euro)

Dag 7
Rond 5 uur ’s ochtends opgestaan om een ochtenddrive te gaan maken in Hluhluwe-Mfolozi National Park. Veel giraffen, hyena’s, zwarte neushoorn en antilopen gezien. Daarna vertrokken naar Durban waar we ’s middags aankwamen. Verbleven in Happy Hippo Logde en sliep in de ‘ikhaya’ kamer. Wat betekent ‘mijn huis’. Naar het strand gewandeld en met de voetjes in het water geballerina’d! Deze avond kregen we geen dinner van onze kok Albert maar zijn we uit eten geweest in Durban. Zijn naar de fish market gegaan, supermooi restaurant en hebben sushi gegeten en ook nog gegrilde vis. Uiteraard samen met een wijntje!!
Als ik terug ben in NL wil ik graag ook sushi eten,, wat is dat lekker zeg... mjammie!!!
’s Avonds met Veronika en Claudia naar een club ’80 th’ geweest. In Zuid-Afrika is het heel normaal dat de meisjes hoge hakken dragen en mini-rokjes, dus ja.. stonden wij in onze jeans tussen de dunne dellen!! Hah.. maar wel een leuke avond gehad.

Dag 8 & 9
Dit waren de dagen in Drakensberg! Mooie bergen en gehiked, en bushman’s paintings gezien. Dit zijn oude schilderingen op de rotsen van de oerbewoners! Zelf had ik graag hoger in de bergen gehiked, maar daar hadden we geen tijd meer voor. Dus mocht ik nog een keer terug komen in Drakenberg dan ga ik een 5 urige hike doen in het hogere gedeelte in Drakensberg!! Dat schijnt dus supermooi te zijn met sneeuw en ijs.

Dag 10 & 11
Lesotho dagen!! :) Dit was me toch een mooi gebied. Het laagste gedeelte in Lesotho is 1000 meter, dus meer in de bergen kun je niet zitten. Dit een land wat in Zuid-Afrika ligt. Dit heeft zijn eigen wetten en regels. Dus ook weer stempels in het paspoort gekregen!! Heb ook wat Swaziland en Lesotho geld bewaard.
Hier hebben ze nergen hekken of muren om de huizen. Al het land is voor iedereen en als jij koeien heb die moeten grazen mag dat gewoon overal.
Als je een huis wilt bouwen moet je dat aan het dorpshoofd vragen en dan mag je gaan bouwen. Grootste dorp is met 500 mensen – Malealea. Hier was onze logde en hebben nog een village walk gedaan. Mochten bij de mensen thuis kijken en locale gebrouwen bier proeven. Op de scholen in Malealea leren ze veel over NL. Ze kunnen ‘Vader Jacob’ zingen en weten dingen over het koningshuis. En natuurlijk weet iedereen daar dat NL ‘flat as a pancake’ is. ’s Middags nog een hike gedaan van 3 uur door de bergen naar de bushmanpaintings. Deze dag dus 6 uur gewandeld en mijn rug vond het iets minder, maar kon ’s avonds des te meer lekker uitrusten. Zijn nog even naar de local bar in Malealea geweest, ze hebben geen electriciteit dus hadden we een kaarsje en heb het meisje van de rondleiding ( die was jarig ) een rondje gegeven met haar vriendinnen. Voor hun is het heel duur om daar wat te gaan drinken, en ze vieren geen verjaardagen omdat het te duur is om hapjes te maken of drinken aan te bieden. De kleren die ze aan hebben komt dan ook van toeristen, en anders hebben ze alleen kleden om zich warm te houden. Ik heb Seedee, die jarig was een t-shirt gegeven. Zo had ze toch nog een verjaardagscadeautje! :)

Dag 12 & 13
Nu waren we naar Hogsback. Dit was ook een lange van 12 uur in de Truck! We kwamen aan rond 17.30 uur en begon al donker te worden. Dus rustig gegeten en even in de bar een drankje gedaan en toen naar bed!
Volgende dag hebben we 4 uur gehiked in de bossen van Hogsback. Ik was hier al eerder geweest en had deze hike al gedaan. We hebben de watervallen gezien en veel apen!
’s Middags in de bar nog even actief gedaan bij het tafelvoetbal!
Na het avondeten ging ik douchen en lag om 20.15 uur al in mijn bedje te slapen!!

Dag 14
Op weg naar Addo Elephant Park, kwamen we nog langs Grahamstown waar we even wat rondgelopen hebben. In Addo gingen we eerst naar onze Logde, superluxe!! Even de spullen gedumpt en hebben we onze lunch gegeten. Daarna van 15 tot 17.30 uur in Addo rondgereden, en geen één olifant gezien. Wel een hyena pup van 2 weken oud, struisvogels, antilopen en warthogs.
Tijdens het slapen werd ik nog gewekt door hyena’s die aan het ‘lachen’ waren. De huisjes stonden namelijk 2 meter van het hek waarachter de dieren liepen.

Dag 15
’s Ochtends nog in Addo een ochtenddrive gedaan en weer geen olifanten gezien helaas. Zelf was ik al 3 keer in Addo geweest en heb toen gelukkig veel olifanten gezien, dus voor mij was het niet zo erg.
Toen vervolgde we onze weg naar Port Elizabeth. Het voelde alsof ik thuis zou komen. Twee weken op reis is toch nog best een tijdje! Quinton onze chauffeur/gids die heeft me thuis afgezet voor de deur ipv de airport.. haha heel lief dus. Toen heb ik de auto gepakt en achter hun aangereden naar Jeffreys Bay. Ik was er nog nooit geweest en het is een uurtje rijden van PE.
Mijn reis zat erop in PE, dus dacht, nog één keer lunch en dan zeg ik doei!
Na het genieten van het mooie strand heb ik iedereen een fijne reis naar Kaapstad gewenst en ben ik terug gegaan met de auto naar PE.
En toen kwam het.. wasjes draaien!!!!

Het minder goede nieuws van deze trip:
In Jo’burg hebben ze mijn code van de pinpas gestript in een pinautomaat en naar een paar dagen was mijn pas geblokkeerd. Ik snapte er niks van en heb contact gehad met de Rabobank. Zij wisten alleen dat het geblokkeerd was en niet waarom. In Addo belde papa om te zeggen dat hij kon zien op mijn afschriften dat er veel geld was opgenomen met mijn pas in Pretoria, en daar ben ik nooit geweest. Er is rond de 1000 euro afgehaald, en toen mijn banksaldo 0 was, is hij vanzelf geblokkeerd.
Maar nu krijg ik als het goed is het geld wel terug van de bank, moet nog bewijzen dan ik het niet zelf heb gedaan maar dat kan ik. Want ik kan niet in Kruger en ik Pretoria op dezelfde dag zijn! Dus nu nog aangifte doen bij de politie en dan komt het hopelijk allemaal weer goed!

Kusjes Nicole!!!


  • 01 Augustus 2008 - 11:33

    Liz:

    wat zal het saai zijn als je weer thuis bent!!!!!

  • 01 Augustus 2008 - 12:02

    Papa:

    Heej Nicole,
    Komt allemaal goed met de pas :-)
    Ik ga eerst ff alle foto's bekijken van je rondtrip !
    Je hebt er weer een cool verhaal van gemaakt.

    Papa

  • 01 Augustus 2008 - 13:06

    Ome Joop:

    tja...... wat wil je nou gaan doen als je nog eens terug gaat naar ZA ??
    lol

  • 01 Augustus 2008 - 16:50

    Wilma :

    wat een geweldige reis was dat, ik heb het in één adem uitgelezen! De leeuwen zullen wel gebaald hebben dat jullie hen hebben gestoord tijdens het eten met die lamp er boven op.....
    Ik ben het met Liz eens, wat moet het saai zijn om straks weer in dat kleine pietepeuterige NL te zijn!!
    Volgens mij ga je nog jaren dromen van alles wat je hebt gezien en mee gemaakt.
    Grappig om je te zien in dikke kleding. Bij Afrika denk ik toch altijd aan warm weer, maar dat is dus niet zo.
    En nu weer aan de stage??

    lieve groetjes Wilma

  • 01 Augustus 2008 - 20:17

    Ansie:

    hallo lieve meid, fijn om weer een stukje te lezen van je reis. Ik hoop voor je dat je straks misschien een leuke stageplaats hebt in Doorn. Ik ga bij papa wel een keer kijken naar de foto's van deze leuke reis dikke kus en groetjes van wim

  • 02 Augustus 2008 - 00:28

    Eva Schot:

    hey meis
    je maakt wat mee zeg
    klinkt alsof je een super reis hebt gehad en heel veel hebt gezien
    ik sluit me helemaal aan bij het sushi idee heb het hier ook al een aantal keer zelf gemaakt is helemaal nie moeilijk dus ik voel een sushi avondje aan komen met vriendinnen!!
    en wat zullen we veel hebben om over bij te kletsen
    kan eigenlijk nie geloven dat ik je al bijna vier maanden niet heb gesproken!
    en wat schrikken van je pinpas hopelijk krijg je alles lekker terug
    heel veel plezier en succes nog de laatste weekjes
    liefs eva

  • 02 Augustus 2008 - 22:17

    Ellie:

    ha meissie, wat een mooie avonturen beleef je toch weer! Lesotho klinkt erg goed, Co en ik konden er destijds alleen omheen rijden, en zijn dus wel benieuwd.
    soentjies van ons 4

  • 04 Augustus 2008 - 07:57

    Jen:

    Hey wijfie,

    Wat een verhaal weer joh, gaaf!!!
    De laatste weekies zijn aangebroken! Ook hier, wel jammer hoor. Ben heel benieuwd naar mn volgende adres. Weet jij al meer?
    Heel veel plezier nog!

    Dikke kus

  • 04 Augustus 2008 - 08:39

    Arjan:

    Leuk weer te lezen wat je meemaakt! Op pinpas geshizzle na natuurlijk!

    En verder: wat liz zei. :)

  • 04 Augustus 2008 - 17:09

    Michiel:

    Hey Nicole,
    geweldig verhaal weer!!! tot over een paar weekjes! geniet er nog even van!

    liefs

  • 18 Augustus 2008 - 17:20

    Tonny En Rita :

    wat een reis we zullen weer blij zijn als je weer thuis bent pas goed op je zelf tot gauw ! groetjes ook van de kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Voorbereidingen voor reis door Zuid oost Azië

Actief sinds 09 Feb. 2008
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 29821

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 25 Januari 2014

Zuidoost Azië

06 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: