Laatste werkweek!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu Laatste werkweek!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu

Laatste werkweek!!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

14 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hier nog een berichtje uit Zuid-Afrika!!

Tijd gaat nu wel erg snel, ben alweer 2 weken terug van mijn NomadTour door Zuid-Afrika.
Dit is de laatste week stage in Health Centre, en ben bezig met mijn laatste verslag.
Mijn presentatie over een patiënt ging goed, heb 30 minuten in het engels gepraat en vanalles uitgelegd over mijn behandelingen en dingen die wij in NL zouden doen met deze patiënt.
Eerst was ik nog wel zo bang voor engels praten, maar het gaat eigenlijk supergoed.
Krijg nog steeds elke week te horen dat ik goed engels spreek, en gelukkig niet een NL accent heb zoals alle toeristen hier hebben :) Dat is toch echt iets verschrikkelijks. Met die 2-weekse tour kwam ik ook bijna bij elke logde wel NL’ers tegen. Als je jezelf ging voorstellen kon ik al horen dat het NL’ers waren, en toen riep ik maar.. ‘zo ook Nederlands dus’!
Doordat ik als enige Nederlander in de groep zat op tour, moest ik wel NL praten, en dat was eigenlijk wel superfijn.
De Afrikanen spreken Engels en Afrikaans door elkaar, en soms een paar zinnen Engels en dan weer Afrikaans. Maar je hebt het helemaal niet meer door wat ze nou spreken want je verstaat toch wel alles. Soms willen ze uit beleefdheid Engels gaan praten, maar dan zeg ik:
Ek kan Afrikaans verstae, so jy kan Afrikaans praat.
Soms probeer ik NL te praten tegen mijn Afrikaanse vrienden, maar dat vinden ze wel moeilijk om te verstaan. “Ek moe dan stadig praat, nie vinnig nie” ( zolang ik maar langzaam praat en niet snel).

Afgelopen zondag ben ik met Andrew, Erik, Michiel en Geert-Jan naar Pollock beach gegaan om te surfen! Eerst een wetsuit gehuurd voor 30 Rand (kost geen drol hier, ik maar denken dat het 20 euro ofzo was voor een dag! :D ) Daar ging ik dan mijn eerste keer op een surfboard! De golven waren wel superheftig, en zelf Andrew heeft zijn board ‘doormidden gesurft’, was niks meer van over.
Bij de eerste 2 grote golven werd ik onder water getrokken, voor mij gevoel een grote draaikolk meteen grote blauwe plekken verzameld op mijn pols en bovenarm. Des al niet te min, Nicole ging gewoon door. Andrew ging mee het water in en legde mij de principes uit. Hij weet precies welke golf wel of niet te pakken, en hoever je het water in moet etc.
Na wat golven geprobeerd te hebben heb ik 1x echt gestaan!! Helaas maar voor 1 sec, maar toch. Was wel blij dat het ondanks te ruige golven toch was gelukt.

Gister ben ik met Magda (diëtiste in Health Centre) naar de Township in Uitenhage geweest. Zij doet hier vrijwilligerswerk vanuit de kerk. Ze leren de volwassen hoe een eigen tuin met groenten te verbouwen en de kinderen leren ze de hygiëne. Handen wassen voor het eten en gezichtjes schoonhouden. Terwijl ze gister de volwassen gingen helpen heb ik met Magda de kinderen bezig gehouden met tekenen. Ieder kreeg een vel papier en krijtjes. Heb nog 2 tekeningen als herinnering meegenomen :)
De meiden die eerst bij mij in Gomeryplace zaten hebben veel kleren achter gelaten toen ze terug naar NL gingen. Zelf heb ik ook nog wat kleren in de zak gegooid en heb ik meegenomen naar Uncle Ray. Hij gaat het van de week uitzoeken en gaat het dan uitdelen in de township! Het waren 3 grote zakken vol met kleren, schoenen, handdoeken etc.

Afgelopen maandag begon er weer een beetje ellende: Nicole kreeg een pijnlijk rechteroog. Dinsdagochtend was het helemaal rood, gezwollen en pijnlijk en ben naar de dokter geweest in Summerstrand. Het was de dichtsbijzijnde, want met 1 oog rijden ging een beetje lastig :S
Kreeg druppels en medicijnen tegen de zwelling.
Woensdag (gister) wilde ik perse mee naar de township, want was mijn laatste kans om nog een keer mee te gaan. Goed gedruppeld en rustig proberen te openen. Dit ging verder wel goed en heb de hele dag met een zonnebril opgelopen. ’s Avonds met Madga bij haar broer Johan zelf pizza’s gemaakt. Eerst de braai aan, en dan vervolgens de houtskolen in een soort koepeloven. Zelf pizza’s belegd en vervolgens de pizza’s erin gelegd! Superlekker!!!!
Rond 22 h lag ik toch alweer in bed met een zeer oog, en vanochtend was het nog steeds rood, gezwollen en pijnlijk. Ik voor een check terug gegaan naar Dr. Kilian en hij heeft me doorgestuurd naar een oogspecialist in St. Georges Hospital. Nu bleek er wel degelijk iets in mijn oog te zitten. Het zat onder mijn ooglid, dus elke keer als ik knipperde schuurde dat over mijn oog. Dmv een lampje gloeide het geirriteerde gedeelte groen op en heeft hij mijn hele ooglid even omgedraaid :S maar toen er gelukkig uitgehaald!
Dus dit was mijn .. even tellen... .8e bezoek aan een dokter in Zuid-Afrika alweer..
Hoop het nu hierbij te laten!!

Van het weekend wilde ik gaan surfen en quad rijden, nu maar kijken hoe mijn oog is morgen. Het schijnt dat het binnen 24 uur weer helemaal normaal moet zijn.
Hopelijk gaat het wel snel over, want vanaf morgenmiddag 17 h ben ik officieel klaar met stage en wil nog wel graag genieten van mijn vrije tijd!!
28 Augustus gaan Ankie en ik met een fysiotherapeut (Martlie) van onze praktijk met de auto naar Kaapstad. Zo kunnen we nog in 5 dagen de Garden Route doen en nog mooie dingen bekijken.
De 1e van september vliegen wij terug met British Airways en landen we 2 september om 10.50 uur op Schiphol te Amsterdam!!
Dan ga ik weer genieten van jullie knuffels! :)

Voor de mensen die ons willen verwelkomen op de Nederlandse bodem op 2 september,
Hier zijn alvast de vlieggegevens:

Vluchtnummer: BA 0430

Papa

• 14 Augustus 2008 - 14:08

Jen:

Hey wijfie,

Wat een gaaf laatste verhaal!! Wel pech zeg van je oog.. hoop dat het nu iets beter gaat!

Nog thnx voor je kaartje vanaf je twee weekse tour, heel leuk! :-)

Geniet nog maar even goed van je laatste daagies daar in ZA, want binnenkort ben je weer in ons (koude) en vertrouwde kikkerlandje!!

Dikke kus

• 14 Augustus 2008 - 19:35

Lor:

Lieverd, ben blij dat het beter gaat met je oog! Toch wel vervelend om zo vaak naar de dokter te moeten! Wel raar dat je stage er bijna op zit! Maar ben blij dat ik je over 3 weken weer zie want mis je wel!

Geniet nog lekker van je laatste weekjes, dikke kus

• 14 Augustus 2008 - 20:23

Ansie:

fijn dat het met je oog weer goed gaat nog maar twee weken en dan staan we al op schiphol geniet nog maar van die laatste twee weken. Dikke kus

• 14 Augustus 2008 - 21:12

Liz:

wat ben je toch een pechvogel!?!>!?!

• 15 Augustus 2008 - 08:37

Anneke:

Hey zussie,

Hoe krijg je het toch altijd voor elkaar? Pechvogeltje. Maar gelukkig is dat lichtgevende groene ding nu weg. Laatste dagje vandaag en geniet er dan maar lekker van. Geen enge dingen meer oplopen hé? Je hebt nu genoeg bonnetjes gespaard.
    Ik zie je straks op Schiphol! Dikke kus

• 15 Augustus 2008 - 11:08

Wilma En JanWillem:

Wat een geluk dat ze "het" uit je oog gehaald hebben, kun je lekker weer alles zien!! Want je gaat nog een boel bekijken als ik het zo lees. Ik blijf het grappig vinden om foto's te zien van jou, in Afrika, met een dikke jas aan en een sjaal om.... Wat is je haar gegroeid....
    We kijken uit naar je thuiskomst en wensen je alvast een goede vlucht!!

• 17 Augustus 2008 - 08:36

Eva:

hey meis
    als het goed is ben je nu ook lekker klaar! vond jij het ook zo raar en lastig om alles af te ronden?? ik ben echt te slecht in afscheid nemen heb de laatste dag denk ik wel drie keer gehuild bij patienten:S maar ben nu helemaal in vakantie stemming!
    wat irritant joh van je oog (ik ben hier trouwens ook drie keer bij de dokter geweest en door drie fysios nagekeken toen ik kramp in mn kuit had! volgens mij ligt het gewoon aan de andere omgeving!)
    geniet nog van je laatste weekjes
    ik weet nog niet of wij nog op schiphol zijn als jullie aankomen ligt een beetje aan hoe we uit het vliegtuig komen na 26 uur!
    maar anders zie ik je zeker in die eerste week ik ben namelijk 3 september alweer in utrecht omdat ik op 4 september kennis moet gaan maken op mijn nieuwe stage adres
    hele dikke knuffel
    liefs eva

• 18 Augustus 2008 - 17:25

Tonny En Rita :

See You in de Dorpsstr

tot gauw

• 19 Augustus 2008 - 11:28

Laurie:

Wat goed dat je de kleren hebt weggebracht! Thanks! Hopelijk hebben andere meiden er wat aan.

Geniet nog van je laatste dagen.

X