KL en Borneo - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu KL en Borneo - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu

KL en Borneo

Door: nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

03 Oktober 2013 | Maleisië, Sepilok

Hoi allemaal,

Van Perhentians naar KL gegaan met de bus ( 9 uur) samen met Pedro en Leen. Leen wist een gratis slaapplek en de host was akkoord dat we met 3 kwamen. Heel erg fijn. Samen ook de avond doorgebracht, vlucht geboekt naar Tawau Borneo, voor de volgende dag en toen local food + karaoke!! Dat was wel een hele ervaring. Je krijgt je eigen ruimte waar je je eigen drinken mee kan nemen. Dus we waren daar met 5 mensen van KL en 4 europeanen.
Volgende ochtend om 8 uur ontbijt met altijd weer de plain roti :) en toen met pedro op naar LCCT airport. Host zei dat het ongeveer 45 min - 60 min zou duren om daar te komen, vlucht vertrok om 12.25 uur dus dat moest goed komen.
Alleen de transfers duurde langer dan verwacht.... dus uiteindelijk waren we om 11.15 uur pas op vliegveld en 11.25 uur ging de incheckbalie dicht. Snel naar de douane en tas check.. toen kwamen we bij incheckbalie en bleek dat Pedro en ik onze eigen boardingpass moesten uitprinten, op naar een paal met computer... we hadden nog 3 min!!!! Stressmoment voor mij zoals jullie mij kennen. Dit was niet zo leuk, maar we hadden het gered. Moest ook nog eens mijn backpack openen om de sticker van check op mijn travelhoes te bevestigen. Wat een gedoe. Maar al met al we arriveerde in Tawau. Toen met local bus naar Tawau city en toen naar Semporna. Ook dit duurde allemaal erggg lang. In Tawau city na 20 min lopen zoeken naar busstation kwamen we waar maar 1 iemand beetje engels sprak. Die vrouw vond het geweldig dat ik zo wit was. Voor mij doen ben ik uiteraard bruin, maar alle mensen lachte erg hard. Duopenotti Zij kwam van de filipijnen. 'you are so beautifull, pretty nose'. Ze vond het allemachtig prachtig. Na een rit van 2 uur en gevaarlijk rijgedrag kwamen Pedro en ik in Semporna. Het was al donker en we gingen op zoek naar dorm. We kwamen terecht bij Dragon inn. Floating hotel 25 RM voor bed. Volgende ochtend 7 uur op en op zoek naar wat te doen, duiken of niet? De boot voor duiken vertrok om 8 uur en Pedro ging op zoek naar een ATM maar hij kwam 1,5 uur later terug met geld, meeste ATM waren leeg en hij moest ver lopen. Dus die dag niks gedaan. Rond gekeken voor kamer, duikmogelijkheden. Sipidan zat vol net als Mabul. Het is een of ander Chinese holiday, dus het was vol met chinezen, wat een ramp, hahaha.
Samen met Pedro de Advanced open water course geboekt, 5 duiken. Weer een extra boek met leesvoer en vragen. Veel huiswerk en veel duiken in 2 dagen. Ik heb beide dagen 3 duiken gedaan. Laatste duik een fundive. Geweldige locaties op bountyeilanden, waar we ook gingen lunchen. Elke duik naar andere locatie. Veel schildpadden, roggen en zelfs octupussen gezien. Jammer genoeg verlies je veel kleur onder water, dus de filmpjes en foto's hebben niet zoveel kleur.
De twee chinezen die ook dezelfde course deden hebben het niet gehaald, zij waren echt zo slecht.. ze konden niet eens normaal zwemmen, slechte buoyance (drijfvermogen) en raakte koraal!
Aurore en David kwamen ook naar Semporna en met hun vanochtend naar Sepilok gegaan met de bus. En nu zitten we bij Uncle Tan en delen een kamer met z'n 3en. Toch maar geen tour geboekt die kosten namelijk allemaal 400 RM per persoon voor 2 nachten. Dus vandaag zelf naar Rainforest Discovery Centre gegaan en 2 uur trail gedaan en wel aantal vogels gezien en uiteraard weer bloedzuigers... ik als enige niet :) maar helaas geen oerang-oetangs gezien. Er waren maar 4 andere mensen in het hele park, dus we kwamen niemand tegen, helemaal voor ons alleen. Gelukkig hebben de chinezen dit plekje nog niet ontdekt.
Morgen gaan we naar Sepilok oerang oetans rehab centre, want vanmiddag waren we er om 14 uur en toen bleek de trail dicht te zijn. Dus morgen zien we een aantal oerang oetangs bij voedertijd en hopelijk daarna in de trail wilde oerang oetangs.
Dan spullen pakken en uitchecken en op naar Sakau en vanaf daar gaan we een boottocht boeken voor op de Kinabatangan river, maar nu nog eerst daar zien te komen. Al met al gaat het goedkoper zijn dan die 400 RM die ze vragen voor de pakketten.
Net nog even paar kleren gewassen en lekker gegeten bij Uncle Tan ( is inclusief bij bedprijs).

Groetjes Nicole

• 03 Oktober 2013 - 15:22

Papa:

Nicole,
    Je hebt weer veel beleeft zie ik.
    Stress moment, maar toch gehaald !
    Veel plezier morgen op de Kinabatangan river..
    Hopelijk zie je ook nog de wilde oerang oetangs...
    xxxxxxx

• 03 Oktober 2013 - 17:00

Joop:

Geweldige ervaringen Nic en wat een tempo!
    Je zult zo langzamerhand wel "rainforest-eyes"hebben ontwikkeld.
    Ik hoop wel dat je nou niet van die orang oetangs oogjes krijg !! :-))
    Did you like The Indian Music?

Liefs Joop

• 03 Oktober 2013 - 22:09

Liz:

Hoi Nicole, ik moet altijd wel lachen als ik je verslagen lees, nu ook weer dat jij zo lekker wit bent!
    Nou, dan hebben ze mij nog niet gezien....................................................................
    Lieve groetjes Liz

• 04 Oktober 2013 - 07:51

Anneke:

Zussie, wat een verhalen weer! Ik lach me helemaal suf als ik dit lees! Ik wist niet dat je ook niet kon slagen voor je Padi:)
    Veel plezier nog, pretty nose:) xxxx

• 04 Oktober 2013 - 22:32

Tante Wil:

Hoi Nicole, wauw, wat een leven, lekker duiken, orang oetangs kijken, geweldig! Grappig dat je iedere keer weer aan aantal dezelfde mensen tegen komt.En jij, wit??? dan ben ik benieuwd hoe bruin verbrand ze zelf zijn....blijf genieten, wij genieten van je verslagen.