Cambodia & Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu Cambodia & Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Nicole Rijsemus - WaarBenJij.nu

Cambodia & Laos

Door: nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

27 November 2013 | Laos, Vangviang

Hallo allemaal!
Het heeft even geduurd maar hier is weer een berichtje uit Vang Vieng – Laos.
Kim en ik zijn vanuit Siem reap met de nachtbus naar Sihanoukville gegaan en hebben daar heerlijk genoten van een rustig dorpje. We zijn 1 nachtje op Koh Rong Samloem geweest en ik heb daar 4 duiken gedaan. Helaas was de onderwaterwereld niet zo mooi als in Maleisie en Thailand, maar ik heb wel 3 zeepaardjes gezien!! Op het eiland hadden we privé strand en hebben ook 30 grote zeesterren gezien toen we gingen zwemmen. De avond dat we daar waren zijn we uitgenodigd door de staff om mee te gaan naar een local party in fishervillage waar je alleen met de boot heen kon, want lopend in het donker was vragen om slangen, en dat hoefde je ons geen 2x te vertellen. We zaten aan een tafel met locals die uiteraard geen engels konden, we kregen eten aangeboden en bier en nog een dansje gedaan.
Nachtduik ging niet door helaas omdat ze geen batterijen hadden voor de zaklampen. Dus die ga ik hopelijk in Indonesie ergens doen.
In Sihanoukville hebben we nog een markt bezocht en werden we uitgenodigd door een local die ons wilde leren vissen op Cambodjaanse manier. Kim heeft nog een visje gevangen. Ook hebben we nog een dagje op Otres beach doorgebracht, heerlijk ontspannen.
Na Sihanoukville zijn we naar Phnom Penh gegaan. De wegen zijn erg slecht in Cambodja en dit was weer een ritje waar je blij was om reistabletten te hebben. We hebben 2 nachtjes geslapen, waarvan we naar de 1e nacht zijn verhuisd naar een ander hostel omdat het echt heel vies was. Ook was het Waterfestival maar die was gecanceld ivm overheidproblemen. We hebben S21 museum ( Tuol Sleng) bezocht en volgende dag Killing fields en 2 markten ( Russian en Central). Phnom Penh was niet echt een fijne stad, vooral veel mensen die je maar veel geld wilden laten betalen en ook onvriendelijk. Maar ja, ik ben ook geen grote steden fan. Killing fields viel erg tegen, leek wel een park waar je gezellig kon rondlopen in plaats van een plek waar heel veel mensen zijn gedood.
Van Phnom Penh met de bus naar Don Det ( 4thousends islands, Laos) waar we eerst nog stranden in Stung Treng – Cambodja. Hier moesten we 3 uur wachten op de minivan. De bussen rijden doen er altijd langer over en als je denkt dat je in een grote bus komt dan heb je soms een minivan. Maar al met al je komt op de plaats van bestemming. Bij de grens van Laos waren we met z’n 7en. Vijf Nederlanders en twee Tjechen. Ze wilde dat we 2 dollar voor de stempel betaalde om Cambodja uit te gaan. Helaas betaalde een van ons al te snel en dus moest de rest ook. Bij de grens van Laos wilde ze weer 2 dollar voor de stempel naast de 35 dollar voor de visum. Hier hielden we vol dat we niet ging betalen, en we vroegen om bewijs van betaling, rekening… die ze niet konden geven. Na 45 min wachten kregen we uiteindelijk onze paspoorten terug met visum zonder 2 dollar extra.
Over de grens zou een minivan klaar staan om ons naar de boot te brengen.. maar helemaal niks. Na 5 min kwam een luxe 8 personen wagen aan die we wilde aanhouden om te vragen of we mee konden, maar dit bleek ons vervoersmiddel te zijn! Relax. Bij de boot aangekomen konden we zo instappen en werden we naar Don Det gebracht.
Hier hebben we met z’n 7en de volgende dag een fietstocht gemaakt naar het grotere eiland wat met een brug aan elkaar zit, waterval gezien en een strandje, uiteraard ook rijstvelden met koeien en veel kippen. Dit was wel een mooi tochtje. De andere gingen een dag eerder weg en Kim en ik hebben nog een extra dagje rustig gedaan en wat in de lonely planet gekeken wat we nu wilde gaan zien in Laos.
Vanaf Don Det naar Pakse gegaan met de bus, 5 uur ipv 3 uur. Dit was voor een tussenstop naar het noorden, maar het dorpje is ook echt niks. Maar prima voor 1 nachtje. Volgende dag met nachtbus naar Vang Vieng gegaan met een 3 uur stop in Vientiane. Dit was een reis van 16 uur. Maar ik was wel heel blij met mijn lengte, want ik paste goed in het bedgedeelte, en heb een heerlijke nacht gehad!
In Vang Vieng kwamen we weer met de 5 Nederlanders en 2 Tjechen samen en hebben een dagje Tubing gedaan. Dit bleek meer een kroegentocht te zijn dan Tuben, maar toch was het wel een mooie dag, hier ben je omgeven door bergen en dat maakt alles heel mooi. Gister motobike gehuurd met Kim en zijn naar de Blue Lagoon gereden en daar gezwommen en de grot gezien. Ook nog via een off-road door de bergen naar een waterval gereden, en heel hard gelachen dat de motobike het toch niet helemaal trok om zo naar boven te rijden. Soms moest ik even afstappen omdat het anders niet ging lukken. Mooie uitzichten en heerlijk briesje op de motobike. En weer net voor het donker thuis! Prima dagje.
Vandaag samen met Kim naar postkantoor geweest, om een pakket van 6kg op te sturen. De twee duikboeken zijn alleen al heel zwaar, maar ook een aantal souvenirs en kleren. Nu meer dan 2 maanden wachten, we zullen zien of het aankomt. Maar mijn tas in ieder geval nu 3,5 kg lichter!! Yes. Samen 385.000 kip betaald.
Morgen gaan we naar Luang Prabang, iets meer naar het noorden. Ritje van 6 uur, met nieuwe reistabletten. Daar blijven we wel aantal dagen, daar kun je namelijk hiken, watervallen en grotten zien. Dus vandaag ook maar even kijken hoe duur dat is.
En dit stadje ga ik denk naar Vientiane om vanuit daar via Kuala Lumpur naar Sumatra (Indonesie) te vliegen. Als dit kan vanwege die vulkaanuitbarsting.

Kusjes nicole

• 27 November 2013 - 07:48

Jamie:

Lekker verhaal weer lieverd! Ik ben benieuwd naar Kim, je bent al een tijdje met haar samen aan de reizen.. Waar komt ze vandaan, wat bracht haar naar Azie enz Maar tof dat je leuke mensen ontmoet! Ga je nog naar vietnam? Schijnt te gek te zijn, en heerlijk eten :) Enjoy de rest, dikke kus

• 27 November 2013 - 08:34

Papa:

Nicole,
    Weer een hoop beleeft daar.
    Veel plezier straks in Indonesie.
    xxxx

• 27 November 2013 - 09:38

Nicole Rijsemus:

nee niet naar Vietnam. Wel dus Indonesie :) heb er zin in!!!

• 27 November 2013 - 11:01

Liz:

Hoi Nicole,

Het heeft inderdaad weer ff geduurd voor ik je verslag kon lezen, maar gelukkig houdt Wim me steeds op de hoogte, ook met foto's.
    Veel plezier weer!!

• 27 November 2013 - 13:15

Ellie:

Hi Nic,
    Mooi reisverhaal weer, en prachtige foto's. Je ziet er happy uit en vindt zo te zien leuke reismaatjes. Veel plezier nog in Laos en later in Indonesïe. Ben benieuwd hoe Sumatra er uit ziet na 8 keer een vulkaanuitbarsting, pfff, hopelijk valt t mee. Kussss!

• 27 November 2013 - 15:47

Mama:

Hallo Nicole, Fijn om zo'n reisverslag te lezen en ook fijn dat het zo goed met je gaat. En veel plezier in Indonesie xxxx

• 28 November 2013 - 14:09

Wim:

Leuk om te horen, maar nog leuker is, dat als je tussen de regels door lees, het goed met je gaat dat je er weer plezier inhebt en niet meer in een "dipje" zit.
    Hoop dat dat nog heeeeeeel lang zo zal en kan blijven.
    Veel plezier in Indonisie.

• 01 December 2013 - 16:11

Anneke:

Hey zussie, wat een toffe avonturen beleef je toch weer, maar is het ondertussen alweer tijd voor een nieuw verslag over o.a. je olifantenavontuur:). Gelukkig zie ik je af en toe via FaceTime als onze beider WiFi het toelaat;). Morgen zal ik nog even kijken voor een Malaysia sticker. Vandaag nog niet gevonden.
    Dikke kus van je zus die nog even geniet van d'r laatste dag in Borneo!